به " اقدام مشترک برای توقف اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر" بپیوندیم - حمید تقوایی

به ” اقدام مشترک برای توقف اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر” بپیوندیم – حمید تقوایی

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز پنجشنبه ۱۰ آوریل ۲۰۲۴ “فراخوان به اقدام مشترک برای توقف اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر” با امضای ۸۲ نهاد منتشر شد. این گامی مهم در پیشروی جنبش علیه مجازات اعدام در ایران است. فراخوان با این جمله شروع می‌شود که “اعدام یا قتل عمد حکومتی مهم‌ترین ابزار جمهوری اسلامی برای هراس‌افکنی در جامعه و حفظ قدرت است.” و این واقعیتی است که حتی به اعدام زندانیان عادی معنا و جایگاهی سیاسی می‌دهد.

اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر در سال گذشته نسبت به سه سال پیش ۱۸ برابر شده است درحالی‌که “جرم‌های” مربوط به مواد مخدر به این نسبت افزایش نیافته است. آنچه اتفاق افتاده برآمد انقلاب زن زندگی آزادی است. ۱۸ برابر اعدام می‌کنند تا به خیال خود جامعه به‌پاخاسته را مرعوب کنند و به عقب برانند. نه‌تنها از نظر انسانی و نجات جان زندانیان عادی بلکه از نظر سیاسی نیز مبارزه برای توقف اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر اهمیتی حیاتی دارد. در مقابله با انقلاب است که جانیان حاکم در سال ۲۰۲۳ رکود شکسته‌اند و حداقل ۸۳۴ نفر را اعدام کرده‌اند. بیش از نیمی از اعدامی‌ها زندانیان مرتبط با مواد مخدر بوده‌اند؛ اما حتی اعدام آنان نیز جزئی از سرکوبگری حکومت است.

جنبه مشترک دیگر میان زندانیان عادی و سیاسی، ناعادلانه و جنایت‌کارانه بودن سیستم قضائی و بازداشت‌ها و محاکمات جمهوری اسلامی است. زندانیان غیرسیاسی نیز شکنجه و مجبور به اعتراف می‌شوند، برای آنان نیز پرونده‌سازی می‌شود و از زمان بازداشت تا چوبه دار کمترین موازین دادرسی عادلانه در حق آنان نیز رعایت نمی‌شود. دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ماشین جنایت و جزئی از نیروی سرکوب رژیم است. قربانیان این ماشین جنایت هم زندانیان سیاسی هستند و هم زندانیان عادی. تفاوت در این است که برای توقف احکام اعدام زندانیان سیاسی فعالیت‌های پیگیر و مؤثری از سوی جنبش علیه اعدام صورت‌گرفته است، ولی متأسفانه اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر در سکوت برگزار شده و با اعتراضی مواجه نشده است. این قربانیان از محروم‌ترین و درعین‌حال بی‌صدا و بی‌پناه‌ترین بخش‌های جامعه هستند. “فراخوان اقدام مشترک برای توقف اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر” می‌تواند و باید نقطه آغاز مبارزه‌ای پیگیر برای نجات این محروم‌ترین و بی‌صداترین قربانیان جمهوری اسلامی باشد.

جا دارد همه نیروهای مخالف اعدام و همه ارگان‌ها و فعالین آزادی‌خواه در ایران و سراسر جهان از “اقدام مشترک برای توقف اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر” حمایت کنند و به این کارزار بپیوندند.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *