ايران: خبرهاى "كوچك" مهمتر از خبرهای "بزرگ" - سینا پدرام

ایران: خبرهاى “کوچک” مهمتر از خبرهای “بزرگ” – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، در پى ابراز خوشحالی یکی از هواداران استقلال در اراک، زنان ایرانی را به بسته شدن مجدد درهای ورزشگاه‌ها به روی آنان تهدید کرد.

روز گذشته، پس از پایان مسابقه استقلال و آلومینیوم در اراک، دختری جوان از هواداران استقلال درون زمین مسابقه رفت و حسین حسینی، دروازه‌بان ملی‌پوش باشگاه استقلال، را یک ثانیه در آغوش گرفت، اما ماموران پلیس و سپاه پاسداران، که کنار زمین چمن حضور داشتند، فورا به این دختر حمله کردند و سپس با درگیری با حسین حسینی آنان را از هم جدا کردند. تماشاگران نیز با شعار ” بى شرف بى شرف” اعتراض خود را به مامورین سپاه و پلیس نشأن دادند.

در ایران جنگى در جریان است. جنگى مداوم و هر روزه. جنگ زنان و مردان با رژیم اشغالگر.  جنگ زنان با جمهورى اسلامى آرامى ندارد. گشت ارشاد و حجاب بان و قانون، “حجاب و عفاف” را به سوى زنان پرتاب میکنند، ترور روانى و خبرى راه مى اندازند و آخر کار یک دختر جوان با یک حرکت، تمامى این گستاخى ها و شامورتى بازى آخوندى را دود میکند و به هوا میفرستد.

دنیاى فکرى هیئت حاکمه در ایران، دنیاى پیچیده اى نیست. در چند دهه گذشته سیاستِ میزنیم و مى مانیم، کل سیستم سیاسى رژیم را تشکیل داده، غافل از اینکه شرایط اجتماعى و سیاسى در ایران به شدت متغییر است. این جماعت فکر میکنند با وضع چند تبصره و فرستادن لات و لوتها گشت ارشاد به سر چهارراه ها میتوانند سیر حرکت جامعه را تغییر دهند. اما این دختر باز قاعده بازى را با یک حرکت تغییر داد.

مکانیسم دخالت مردم در سیاست ایران در ۵ سال گذشته تغییرات شگرفى را طى کرده است. رو در رویى مستقیم با کل هیئت حاکمه و نه با جناحى از آن، خصیصه بارز برآمدهاى و اعتراضات اخیر به حساب میاید. ضعف آشکار رژیم اسلامى در پیشبرد سیاستهاى داخلی و منطقه ای هر روز براى مردم ایران روشن تر شده است.

جسارت زنان در این میان پُر شور و ستودنى است. در سیاست منطقه اى نیز همین امروز شاهد، نمایشى ترین “موشک پرانى” تاریخ جنگ در جهان هستیم. هنوز خون از دماغ هیچ کسى نیامده، دلار به ٧٠ هزار تومان رسیده است و صف هاى بنزین تشکیل شده اند. اما به گوش باشید. این “خبرهاى کوچک” و ” زنان” جسور هستند که تیتر اول خبرگزاریها را شکل خواهند داد.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *