تجمعات اعتراضی پاسخ به حکومت بحران‌آفرین- شهلا دانشفر

حکومت اسلامی و کاهش امید به زندگی – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

داده های سازمان ثبت احوال نشاندهنده کاهش میانگین سن مرگ و میر از ۶۶,۹ سال به ۶۶,۲ و همچنین کاهش سن امید به زندگی از ۷۶ به ۷۴ سال در ایران در طی سالیان گذشته است. بنا بر این داده ها میزان نرخ خام مرگ نیز نسبت به هر هزار نفر از پنج به شش افزایش یافته است. رقم اخیر، برای نمونه دو سال کمتر از ترکیه و سه سال کمتر از عربستان است. همچنین در میان استان های کشور گیلان با ۷۱,۳ سال بالاترین  و سیستان و بلوچستان با ۵۰,۷ سال پایینترین میانگین سن مرگ و میر را داراست.

مسلما مرگ بخش جدایی ناپذیری از زندگی است اما نکته مهم چگونگی شرایط زیست و به تبع آن نحوه مرگ انسان ها است. حتی نیم نگاهی به این آمار و ارقام  رابطه مستقیم میان شرایط مادی زندگی انسان ها و طول عمر، انتظارات آنان از و امیدشان به زندگی را مشخص میسازد. میانگین سن مرگ و میر در سیستان و بلوچستان یعنی محرومترین استان کشور به طرز بارزی پایینتر از میانگین کل کشور است. بعلاوه همین میانگین کشوری در مقایسه با کشورهای همجوار به مراتب پایینتر است. دربسیاری از  کشورهای مجاور از جمله ترکیه، عربستان و کشورهای حاشیه خلیج شرایط کار مانند میزان حداقل دستمزد، طول هفته کاری، سختی شرایط کار و میانگین درآمد مردم به مراتب بهتر از ایرانِ تحت سیطره رژیم اسلامی است. همچنین وضعیت زیست محیطی در این کشورها مانند میزان آلودگی هوا در کلان شهرها که از مهمترین عوامل در بروز بیماریهای قلبی و تنفسی است بسیار بهتر از ایران است. دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی و پزشک و دارویی در ایران به مراتب بدتر از همین کشورهای اسلامزده است که در آن کشورها به علت سلطه مذهب و دخالت آن در زندگی مردم انسان ها، در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی، افسرده تر هستند.

همه اینها در کشوری صورت می گیرد که بر دریای عظیمی از منابع و ثروتهای طبیعی قرار دارد که با بهره برداری مناسب و در خدمت کل جامعه قرار دادن آنها میتوان شرایط رفاه و شادی و زندگی بسیار بهتری را برای عموم مردم تامین نمود. ریشه کل این مصائب و شرایط مرگبار تحمیل شده بر مردم رژیم اسلامی و اقتصاد دزدسالار مبتنی بر چپاول و استثمار با هدف بالا کشیدن و به جیب زدن این ثروت توسط آیت الله های میلیاردر و اعوان و انصار ریز و درشت رژیم است. انقلاب زنانه جاری با برافراشتن پرچم زندگی راه برونرفت از این بحران و غلبه بر بختک مرگ اسلامی را بروشنی نشان میدهد.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *