تجمعات اعتراضی پاسخ به حکومت بحران‌آفرین- شهلا دانشفر

تجمعات اعتراضی پاسخ به حکومت بحران‌آفرین- شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

یکشنبه ۲۶ فروردین، روز بعد از حملات موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل و در فضایی به‌شدت امنیتی، روز تجمعات گسترده اعتراضی از سوی بازنشستگان در تهران و شهرهای دیگر بود. جمهوری اسلامی حکومتی که اساساً  جنگش علیه مردم است و  با بحران‌آفرینی و جنگ‌افروزی تلاش دارد تا از فضای جنگی برای سرکوب بیشتر جامعه و عقب زدن فضای انقلابی جامعه سود جوید، در این روز اولین جواب را از مردم گرفت. در این روز هزاران معلم بازنشسته از شهرهای مختلف ایران  مقابل سازمان برنامه‌وبودجه در تهران تجمع کردند و بنا بر آمار جمعیت به ده‌هزار نفر می‌رسید و  فریاد شعارهای اعتراضی بر فضای خیابان طنین اندازبود.

در این روز همچنین بازنشستگان تأمین اجتماعی در اهواز، شوش، کرمانشاه، اراک و بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائم‌شهر تجمع داشتند. در اهواز بازنشستگان علیه فقر و بی تأمینی شعار می‌دادند “درد ما درد شماست مردم به ما ملحق شوید” و با فریاد “نه تهدید، نه زندان، نه اعدام، نیست جلودار ما”، بساط سرکوب و اعدام حکومت را به سخره گرفتند. در شوش جمعیت با فریاد “کشوری، لشکری، تأمین اجتماعی، اتحاد – اتحاد”، جمعیت ۲۵ میلیونی بازنشستگان را به اتحاد مبارزاتی فراخواندند. از سویی دیگر در شهر قزوین شاهد حضور جمعیت بزرگی از مال‌باختگان شرکت “رضایت خودروی طراوت نوین” در خیابان‌های شهر بودیم که با فریاد “دادستان رشوه‌گیر نمی خوایم” بساط چپاولگری حکومت را به چالش کشیدند. شرکتی که پاسدار محمدرضا غفاری با همدستی سپاه پاسداران “صاحب‌الامر” قزوین و قوه قضائیه، پول هزاران تن از مردم را  با وعده تحویل خودرو بالا کشیده است.

از سوی دیگر روز ۲۵ فروردین هم‌زمان با حمله موشکی حکومت به اسرائیل، روز اجرای طرح حجاب و عفاف، تحت عنوان “طرح نور” اعلام شده بود، تلاشی برای بازپس‌گرفتن سنگر فتح شده حجاب در پرتو ایجاد فضای جنگی در جامعه. اما در مکان‌های مختلف مردم با مزدوران گشت ارشاد درگیر شدند و مهم‌تر اینکه زنان شجاع با بی‌حجابی در مقابل رژیم ایستاده‌اند. در واقع از همان آغاز سال زنان و مردان با رقص مختلط در خیابان‌ها  عزم خود را برای جمع‌کردن کل بساط آپارتاید جنسیتی اعلام داشته اند.

این اتفاقات ناتوانی حکومت را در مقابله با مردم نشان می‌دهد. مردمی که با اعتراضات هر روزه  تداوم انقلاب را فریاد می‌زنند که بازتابش را به‌روشنی در گفتمان‌های جامعه می‌بینیم. مردم نشان داده‌اند انتخابشان علیه “جنگ ایران و اسرائیل” سرنگونی جمهوری اسلامی است.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *