اعدام متهمین مرتبط به مواد مخدر موقوف - سهیلا دالوند

اعدام متهمین مرتبط به مواد مخدر موقوف – سهیلا دالوند

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، احکام اعدام اسماعیل حسنیانی ۲۹ساله و مرجان حاجی‌زاده ۱۹ساله  با اتهامات مربوط به “مواد مخدر”، امروز ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ در زندان مرکزی زنجان به اجرا درآمد. مرجان حاجی‌زاده در زمان بازداشت تنها ۱۶ سال و ۴ ماه سن داشت.

طبق همین گزارش از پنجشنبه ۲۳ فروردین تا یکشنبه ۲۶ فروردین، دست‌کم چهار زندانی در زندان‌های همدان، اصفهان و زنجان اعدام شدند. در روزهای یکشنبه و دوشنبه همین هفته، پنج زندانی در زندان قزل‌حصار کرج و یک زندانی در زندان رشت برای اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی منتقل شدند.

اعدام زندانیان با اتهامات مربوط به مواد مخدر در سال‌های اخیر به طور مستمر افزایش‌یافته است. در سال گذشته میلادی، ۸۵۳ نفر اعدام شدند که ۴۸۱ نفر از آنها با جرائم مرتبط با مواد مخدر بوده است. جمهوری اسلامی در طول عمر پُر از جنایتش از اعدام به‌عنوان ابزار مرعوب‌کردن جامعه استفاده کرده است.

متهمین مربوط به مواد مخدر معمولاً به محروم‌ترین بخش جامعه متعلق‌اند که برای تأمین زندگی خود به توزیع مواد مخدر و اعتیاد رو می‌آورند. این انسان‌ها توسط دست جمهوری اسلامی دو بار قربانی می‌شوند، یک‌بار به‌خاطر فقر و بیکاری به اعتیاد کشیده می‌شوند و بار دیگر توسط دستگاه قضایی حکومتی که خود یک کارتل قاچاق مواد مخدر است جانشان گرفته می‌شود.

کارزارها و تلاش‌های وسیعی برای نجات این انسان‌ها آغاز شده است. باتوجه‌به اینکه کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر، رژیم اسلامی را به جرم جنایت علیه بشریت محکوم کرده است؛ از طرف خود زندانیان سه‌شنبه‌های اعتراضی علیه این اعدام‌ها راه افتاده است؛ و در سطح جهان بیش از ۸۰ نهاد ایرانی و بین‌المللی از سازمان ملل خواسته‌اند جمهوری اسلامی را برای توقف این اعدام‌ها زیر فشار قرار دهد، باید برای گسترش و تقویت کارزارها علیه قتل حکومتی متهمین مرتبط با مواد مخدر و نجات آنها از چنگال دژخیمان اسلامی به هر شکل ممکن تلاش و مبارزه کرد.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *