خط فقر مطلق و ناجیان زندگی - کیوان جاوید

خط فقر مطلق و ناجیان زندگی – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روزنامه کار و کارگر، دوشنبه ۲۷ فروردین در گزارشی به وضعیت حقوق‌بگیران و کارگران در شرایط اقتصادی ایران پرداخت و اعلام کرد، دریافتی مزدبگیران در ایران ریالی اما هزینه زندگی آن‌ها دلاری است. بر اساس این گزارش، حداقل دستمزد ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزارتومانی، معادل ۱۷۳ دلار است.

بیایید ارزش ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را برای ادامه زنده‌ماندن بررسی کنیم. ارزشی که با درنظرگرفتن افت شدید ریال در برابر دلار هر روز بی‌ارزش‌تر می‌شود. نیمی یا بیشتر از نیمی از دستمزد، صرف اجاره‌خانه می‌شود. باقی‌مانده آن هم در بهترین حالت ظرف ده روز دود می‌شود و به هوا می‌رود. کارگران و همه مزدبگیران در ایران در فلاکت‌بارترین وضعیت ممکن با مرگ تدریجی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در ایران مردم زندگی نمی‌کنند، زنده‌اند تا کار کنند. خالقان همه امکانات و رفاهیات اجتماعی که خود در فلاکت زندگی می‌کنند. “خدایی که هستی می‌بخشد؛ اما خود زندگی نمی‌کند”.

آیا این شرایط محتوم است و “تا بوده چنین بوده و چنین نیز خواهد ماند”؟ اینجا دیگر باید از یک جدال روزمره، یک نبرد طبقاتی و یک جنگ اجتماعی دائمی یادکرد. ایرانِ تحتِ حاکمیت زالوهای اسلامی، مافیاهای چندگانه و درهم‌تنیده و قاتلان بی‌رحم حاکم بر کشور تنها بخشی از واقعیت زندگی است. در طرف مقابل، شاهد تلاش میلیون‌ها انسان شریف و زحمت‌کشی هستیم که علی‌رغم همه به بند کشیدن‌ها و شکنجه‌دادن‌ها و به گلوله بستن‌ها تسلیم ظلم نمی‌شوند. مردمی که اعتراض و اعتصاب می‌کنند تا به حق خود برسند؛ تجمع و تظاهرات می‌کنند تا دشمن را عقب برانند. مردمی که قیام و انقلاب بر پا می‌کنند تا زندگی کنند. در این مسیر اما باید شاهد اتحادها و همبستگی‌های بسیار بیشتری باشیم تا در یک نبرد هماهنگ و سراسری سنگرهای بیشتری را فتح کنیم.

جامعه ایران از یک نظر پیش‌قراول ساختن یک جامعه آزاد و برابر در همه جای دنیا است. انسان‌های بی‌شماری که رفاه و عدالت و آسایش را حق همگان می‌دانند. انسان‌هایی که یک‌درصدی‌های مفت‌خور و بیکارگان جنایت‌کار را می‌شناسند و مبارزه می‌کنند تا خود و همراه خود، همگان را رها کنند. مزد کم و فقر مطلق در ایران همگان را به سرنگونی حکومت اسلامی رسانده است. نبردگاه اصلی در ایران پایان‌دادن به عمر حکومت اسلامی و ساختن جامعه‌ای انسانی است. جامعه‌ای فارغ از بردگی مزدی، تبعیضات و همه نابرابرهای اجتماعی.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *