بدن و روان زنان، میدان تاخت و تاز - کیوان جاوید

بدن و روان زنان، میدان تاخت‌وتاز – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سازمان ملل متحد هشدار داد که بدن زنان به “میدان‌های نبرد” سیاسی تبدیل شده است.

هشدارهای واقعی اما بی‌پشتوانه سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللیِ رسمی و دولتی در جهان راه به جایی نمی‌برد. این هشدارها و این نهادها هم سیاسی‌اند و پیش از اینکه به سرنوشت و موقعیت زنان در سراسر جهان فکر کنند و برای رهایی زنان چاره‌اندیشی کنند، سازش با حکومت‌ها و جنبش‌های ضد زن و ساخت‌وپاخت با فرهنگ حاکم زن‌ستیز را به سیاست اصلی خود تبدیل کرده‌اند.

موقعیت زنان در کشورهای اسلام زده حقیقتاً وحشتناک و غیرقابل‌باور است. زن در فرهنگ و ایدئولوژی اسلامی انسان محسوب نمی‌شود. می‌توان زنان را در جنگ‌ها به غنیمت گرفت و به برده جنسی تبدیل کرد. می‌توان طالبان بود و زندگی را به کام زنان به جهنمی واقعی و زمینی تبدیل کرد. می‌توان همچون جمهوری اسلامی زنان را دستگیر یا به آنها تجاوز کرد تا پا پس بکشند و قوانین حجاب اسلامی را رعایت کنند.

می‌توان همه‌روزه از همه رسانه‌ها و از همه امکانات تبلیغی و همه منابر و مساجد سم ناموس‌پرستی را به جامعه تزریق کرد و باعث‌وبانی قتل‌های ناموسی شد. می‌توان از کودکستان تا دانشگاه زن‌ستیزی را وارد کتاب‌ها کرد. می‌توان حتی مراکز تولید فیلم‌های جهانی، همچون هالیوود و… را به محل تحقیر زنان و سوءاستفاده جنسی از هنرپیشگان زن تبدیل کرد و از زن تصویری داد که اصلی‌ترین وظیفه‌اش سرویس جنسی و دلربایی جنسیتی است.

در این جاده صعب‌العبور مردسالارانه و آغشته و آلوده به تعصب مذهبی، در این دنیایی که زن برای برابری در همین کشورهای غربی باید به‌شدت بجنگد تا به حقوق و کرامت انسانی خود دست یابد و در مقابل انواع دست‌درازی‌های موجود به جسم و روان خود مبارزه کند و در مواقعی جنبش‌هایی همچون “می تو” را برای رساتر کردن صدا خود سازمان دهد، سازمان ملل و دولت‌های جهان و فرهنگ حاکم جایی ندارند.

در این جهان با حکومت‌های اسلامی سازش می‌کنند و چشم خود را بر همه جنایت‌هایی دولت‌ها و جنبش‌های اسلامی تحت عنوان احترام به مذاهب می‌بندند و انتقاد صریح و بی‌پرده از مذهب و اسلام را بر نمی‌تابند.

داستان زندگی زنان اما می‌تواند این نباشد. یک انقلاب در یکی از مهم‌ترین کشورهای اسلام زده می‌تواند ورق را برگرداند. یک انقلاب زنانه همچون انقلاب زن زندگی آزادی می‌تواند صحنه تفکر و عمل اجتماعی و جهانی را به نفع رهایی زنان دگرگون کند. ما برای این می‌جنگیم.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید
وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi
ایکس:
@Journal_Farsi
واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *