رئیسی و کالبدشکافی یک اتفاق نظامی- منظر دریاکناری

رئیسی و کالبدشکافی یک اتفاق نظامی – منظر دریاکناری

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

رئیسی: {عملیات} وعده صادق هیمنه (عظمت) شکست‌ناپذیری اسرائیل را فروریخت.

به گزارش تسنیم، ابراهیم رئیسی صبح چهارشنبه، در مراسم رژه ارتش گفت: ارتش کنار ملت قرار گرفته است و برای دفاع از وطن و تمامیت ارضی و ارزش‌های انقلاب اسلامی اقدام می‌کند.

بیاییم از ابهت و اقتدار عملیات جمهوری اسلامی در موشک‌پرانی صحبت نکنیم. این را دیگر دنیا به چشم دیده است و بهترین تحلیل از این اقدام نظامی نه در حرف بلکه در عمل، واقعیت موقعیت حکومت اسلامی را به ثبوت رسانده است. نکات دیگری در صحبت‌های رئیسی هست که می‌شود به آنها اشاره کرد.

اول بازی با وطن‌پرستی و دفاع از تمامیت ارضی است. با این ترفند قرار است خون مهین پرستی و دفاع از “سرزمین پدری” در رگ‌های ناسیونالیست‌ها به جوش بیاید؛ تلاشی عبث برای تأثیرگذاری یا جذب طرف‌داران “مرد میهن آبادی” به‌سوی حکومت اسلامی.

از نکات مطرح شده دیگر در این سخنان، تقدیس ارتشی است که ظاهراً با حمله موشکی به اسرائیل در کنار ملت قرار گرفته است. ارتش ازاین‌جهت مهم است که احساس می‌شود همچون سپاه مورد تنفر مردم نیست و می‌شود در سایه این اتفاق برای این نیروی سرکوب و مدافع سینه‌چاک رژیم کسب اعتبار کرد. هر چه باشد دشمنی با سپاه دیگر اظهرمن‌الشمس است و نمی‌شود سپاه را با هیچ شعبده‌بازی ای به مردم حقنه کرد.

نکته بعدی اینکه رژیم ضعیف نیست و می‌تواند دست به چنین حمله گسترده نظامی بزند. پیام این است، حالا که چنین شد پس جمهوری اسلامی می‌تواند ماندگار باشد و دست به تعرض به مردم بزند. با این حساب رژیم می‌تواند در تقابل با انقلاب مردم، قدرتی از خود ترسیم کند تا معترضان میلیونی مرعوب شوند و صحنه مبارزه اجتماعی را ترک کنند. اینها خواب‌وخیال دور از دسترس سران حکومت است که یک‌دنیا فاصله با واقعیت موجود دارد. جمهوری اسلامی حتی در این نمایش “اقتدار” نیز آبروباخته تر از گذشته شد.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید
وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi
ایکس:
@Journal_Farsi
واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *