زندانیان سیاسی و اعتصاب کسبه در سمیرم – پریسا پوینده

مندرج در ژورنال شماره ۴۳۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

کسبه و مغازه‌داران شهر سمیرم روز سه‌شنبه ۹ خرداد در حمایت از چهار زندانی سیاسی که با اتهامات سنگینی مواجه‌اند، اعتصاب کردند. فاضل بهرامیان، مهران بهرامیان، یونس بهرامیان و داریوش صاعدی، چهار شهروند زندانی هستند که نگرانی‌هایی درباره صدور احکام اعدام برای آن‌ها وجود دارد.

دیدن این خبر هر انسان با وجدانی را شاد می کند. اعتصاب همیشه شکلی از اعتراض کارگران و همینطور افراد، گروهها و بخش هایی از جامعه، یا تعرضی سراسری برای بدست آوردن حقوق و مطالباتی است که از آنها دریغ شده است.

خواندن خبر اعتصاب کسبه و مغازه داران در لحظه اول، اعتراض بر سر بالا یا پایین رفتن نرخ دلار و یا مشکلاتی از این دست که خاص این صنف از جامعه است را در ذهن خواننده تداعی میکند. اما خبر این نیست! خبر از اعتراض بخشی از مردم به نقض آزادی بیان و آزادیهای سیاسی- اجتماعی از سوی یک حکومت دیکتاتوری میگوید که هیچ شکل از آزادی و حقوق به حق مردم را به رسمیت نمیشناسد. خبر از اعتصاب بر سر حمایت و دفاع  مردم از جوانانی است که دیگر هیچ بی عدالتی و نابرابری را بر نمی تابند. خبر از مبارزه مردم بر سر نجات جان جوانانشان است.

امروز به یُمن سالها مبارزه، خانواده های دادخواه از دهه شصت تا به امروز علیه زندان، شکنجه و اعدام حضور چشمگیری در میدان مبارزه دارند. جنبش علیه اعدام و جنبش برای آزادی زندانی سیاسی در دل انقلاب زن زندگی آزادی به جنبشی عظیم و باشکوه تبدیل شده است که امروز کسبه را هم در دفاع از زندگی و آزادی بیان به خیابان آورده است.

جامعه هر روز در اعتراض و اعتصاب میجوشد. اتحاد و همبستگی بین خانواده های اسیر شده و جانباخته؛ آنهایی که به چشمانشان شلیک شد؛ مبارزات معلمان و کارگران و بازنشستگان، زنان، جوانان و دانشجویان و خلاصه همه مردم به جان آمده از  تباهی جمهوری اسلامی، تصویر باشکوه دیگری از انقلاب جاری است که سر باز ایستادن ندارد و میرود تا کل بساط حکومت دزد و جنایتکار را برای بدست آوردن  یک دنیای بهتر زیر رو رو کند. این جنبش سرنگونی است که به پیش می تازد تا جمهوری اسلامی درمانده را سرنگون کند. اعتراض و اعتصاب در پیوند با اعتراضات خیابانی رمز پیروزی انقلاب است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *