گسترش فقر در ایران – تهمینه صادقی

مندرج در ژورنال شماره ۴۵۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد نرخ فقر در ایران طی یک دهه از  ۱۹ درصد به بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است. این خط فقر به حدی گسترش یافته است که مردم قادر به تهیه لباس قسطی هم نیستند، بطوریکه که بازار پوشاک فروش اقساطی و نسیه با اقبال چندانی مواجه نشده است.

این خودش بیانگر اوج گرفتن فقر مطلق و از بین رفتن “قشر متوسط” در ایران می باشد.

در مجله آنلاین آرمان ملی، به نقل از محمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته شده است “دوهزار و ۲۰ محله و ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت در سراسر ایران وجود دارد که از امکانات اولیه زندگی مانند مسکن، اشتغال، تحصیلات تا ۱۲ سال، سلامت، خوراک و پوشاک محروم هستند”.

بنا بر گزارش های منابع دولتی امروزه فقر بین شاغلین و غیر شاغل تقریبا یکی شده و حتی قشر به اصطلاح متوسط ایران بسیاری از اقلام غذایی از سفره اش حذف شده و به عبارت دیگر مردم درصد مهمی از هزینه‌های خانوار را حذف می‌کنند.

طبق آمار دولتی تورم در ایران در سالهای اخیر بطور مستمر بالای ۴۰ درصد بوده است و تورم خوراکی‌ها در ماه‌های اخیر به بالای ۷۰ درصد نیز صعود کرده است. و البته میدانیم که تورم واقعی بسیار بالاتر از آمارهای دولتی اعلام شده است.

جمهوری اسلامی غیر از فقر، گرسنگی، بی مسکنی، تورم و بیکاری ثمره دیگری برای مردم ندارد.

مردم ایران خوب می دانند که سرنگونی جمهوری اسلامی تنها راه خلاصی از این شرایط می باشد و برای هر چه نزدیکتر شدن به این زمان دارند با تمام وجود امکانات عملی شدن این امر را مهیا میکنند. جمهوری اسلامی در لبه پرتگاه می باشد و مردم با مبارزات روز مره شان دارند آنرا به ته دره هل میدهند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *