یک انقلاب و دو نوع اپوزیسیون – حمید تقوایی

مندرج در ژورنال شماره ۴۶۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در یک تقسیم بندی کلی نیروهای سیاسی در جامعه ایران نیز مانند هر جامعه دیگری به راست و چپ تقسیم میشوند. بهترین معیار برای تفکیک چپ و راست سیستم ارزشی آنها است. محورهای سیستم ارزشی راست عبارتست از: آب و خاک و مرز، ناسیونالیسم و عرب ستیزی، مقدسات و تابوهای ملی- مذهبی، نژادی، قومیت و افتخارات آباء و اجدادی، “خدا شاه میهن”، بزرگداشت نژاد فارس و آریائیگری و نظایر آن. در همه نیروهای اپوزیسیون راست در ایران این خصوصیات را بدرجات مختلف مشاهده میکنید. اصرار دارند که انقلاب جاری را “انقلاب ملی” بنامند، به “مرد میهن آبادی” علاقه بیشتری نشان میدهند تا به “زن زندگی آزادی”، خط قرمزشان تمامیت ارضی است و به همه شهروندان غیر فارسی زبان، به همه مردم و نیروهای سیاسی  کُرد و آذری و بلوچ و سایر مناطق مرزی، بعنوان تجزیه طلب میتازند. بخشی از آنها طرفدار احیای سلطنت و بازگشت به حدود ۵٠ سال قبل، یعنی احیای گورستان آریامهری هستند. نفس انقلاب زن زندگی آزادی با سیستم فکری و ارزشی اینها مغایر است چون در قاموس راست انقلاب هرج و مرج و خشونت است. کل نیروهای اپوزیسیون راست خواستار رژیم چنج با حداقل تغییرات در سیستم ( از جمله حفظ سپاه پاسداران و ادغام آن در ارتش) هستند. واضح است که این سیستم فکری و ارزشی تنها میتواند عامل تفرقه میان مردم باشد و بس.

در مقابل این سیستم، خواست و آرمان توده مردم  زیر و رو کردن حکومت جمهوری اسلامی و کل نظام موجود بقدرت انقلاب است. مردم آزادی و برابری و رفاه میخواهند و محور سیاست و استراتژی و سیستم ارزشی چپ  نیز همین است: آزادیهای بی قید و شرط سیاسی و مدنی از جمله آزادی نقد مقدسات و تابوهای مذهبی و ملی و میهنی، رفع همه تبعیضات جنسیتی و قومی و نژادی و ملی- مذهبی، برابری اجتماعی و اقتصادی همه شهروندان، پایان دادن به فقر و فلاکت و بردگی مزدی و ریاضت کشی اقتصادی، انحلال همه نیروهای سرکوبگر، نفی هر شکلی از دیکتاتوری و هر نوع دولت مافوق مردم، و اهداف انسانی ای نظیر آن. اینها خواستها و آمال اکثریت قریب به اتفاق جامعه است. این روح و قلب و اساس انقلاب زن زندگی آزادی است. توده مردم تنها حول چنین خواستهای انسانی میتوانند علیه جمهوری اسلامی متحد بشوند و پشتیبانی مردم جهان را با خود داشته باشند.

شعارها  و ارزشهای ملی- میهنی- سلطنتی- نژادی- آباء و اجدادی تنها عامل تفرقه است. اینها عملا آب به آسیاب جمهوری اسلامی میریزند. انقلاب تنها با پرچم خواستهای انسانی چپ و رادیکال میتواند همبسته و متحد به پیش برود  و به پیروزی برسد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *