مرگ بر طالبان چه در کابل، چه تهران – سیامک بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۵۱۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بازگرداندن طالبان به قدرت، برای میلیونها شهروند افغانستانی، فروپاشی تمام و کمال جامعه‌ زخم ‌خورده و دردمندی بود که پیش از این هم زیر پای احزاب جهادی و مافیای قومی مذهبی دست و پا می‌زد، تا بلکه راه نجاتی بیابد.

افغانستان فقر زده گرفتار مصیبتی دو چندان گردیده است. طبق گزارش مستند نهاد “برنامه توسعه‌ای ایالات متحده آمریکا، USID” ۲۹.۲ میلیون نفر نیازمند کمک‌های فوری و ۱۵.۳ میلیون تن با ناامنی غذایی حاد دست و پنجه نرم می‌کنند. فلاکتی بی‌سابقه امان از جامعه بریده است. محرومیت زنان از کار، بیکاری، گرانی، خشکسالی، وحشت و هراس دائمی از طالبان وضعیت خانواده ها را دوصد چندان مصیبت‌بارتر کرده است.

میلیونها انسان پادرگریز، به امید یافتن مفری برای بقا برای چندمین بار آواره شدند و به گوشه و کنار جهان پرتاب گشتند. آنها که امکانی داشتند خود را به آنسوی جهان رساندند و بخش عظیمی که توانی جز فروش نیروی کارشان نداشتند، به ناچار کارگر ارزان بازار کساد ایران و پاکستان شدند.

جهنم بیکاری، گرانی و فلاکت عمومی تحمیلی جمهوری اسلامی در ایران، زیر پای میلیونها کارگر مهاجر افغانستانی دهان باز کرده است. حکومت دست در دست ناسیونالیسم عظمت طلب ایرانی، با رقابت تراشی و تفرقه پراکنی، برای ارزانتر کردن این نیروی کار، تا می‌تواند هر مانعی را بر سر راه کارگر مهاجر افغانستانی خلق می‌کند تا کارفرما بتواند، ارزانتر بخرد، سرشارتر سود ببرد.

حکومتی که خود مسبب همه فجایع بیشمار در جامعه است،‌ کارگر مهاجر را دلیل جرم و جنایت، بیکاری و گرانی و تورم اقتصادی قلمداد می‌کند. اسکان مهاجرین در ۳۷ شهر و ۱۷ استان اکیداً ممنوع است. کودکان آنان از برگه هویتی محرومند. حتی خرید یک سیم‌کارت تلفنی و دریافت گواهینامه رانندگی ممکن نیست. استخدام رسمی مهاجرین ممنوع و جریمه سنگین دارد. بکارگیری کارگران مهاجر فقط در کارهای شاق ممکن است. از سویی آمایش‌های پی‌در‌پی و سرکیسه کردن خانواده پایانی ندارد و از سوی دیگر هر اعتراض و مطالبه‌ای منجر به رد مرز کردن است. روزانه هزاران کارگر مهاجر با تحقیر و توهین از مرزهای شرقی اخراج می‌شوند.

این وضعیت ضد بشری حاصل کارکرد دو حکومت اسلامی در دو طرف مرز است. هر دو دست در دست هم چه آنجا که متحدند و چه آنجا که در رقابت و جنگ و نزاع‌اند به جان جامعه افتاده‌‌اند. مردم ایران و مردم افغانستان دشمنان مشترکی دارند. برای خلاصی از شر حکومت‌های اسلامی یک راه پیش رو دارند. برای به زیر کشیدن آنان باید متحد باشند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *