کلاسهای بی معلم، دولت عاجز – سیما بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۵۳۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

“در روزهایی که وزارت آموزش و پرورش از ادامۀ کار با دانشجو معلمان جلوگیری کرد، وزیر آموزش و پرورش گفت تعدادی از کلاس های درس بدون معلم مانده که تا نیمه‌های مهر برای آنها معلم تأمین میشود.”

سال ۵۹ یعنی یکسال و اندی پس از انقلاب علیه سلطنت پهلوی، جمهوری اسلامی به دانشگاهها حمله کرد، دفتر سازمانهای سیاسی را بست، بسیاری از دانشجویان را دستگیر و اعدام کرد، استادان زیادی را اخراج کرد و دست آخر دانشگاهها را بست. خمینی فرمان داد که دانشگاهها باید اسلامی شوند. دو سال دانشگاهها بسته شد. آن زمان حکومت شمشیر را از رو بست. انقلاب فرهنگی! به راه انداخت تا هر صدای مخالفی را خفه کند.

جمهوری اسلامی همیشه از دانشگاه به عنوان کانون جنبش آزادیخواهی و کانون اعتراض ترس داشته. حالا که بیش از چهار دهه از “انقلاب فرهنگی” میگذرد، هنوز هم حکومت  با ترس روزگار میگذراند. الآن میدان ترس گسترده تر است. از اعتراض معلمان که هر روز سازمان یافته تر میشود، میترسد. از استادانی که با دانشجویان همراهی میکنند میترسد. برای زهر چشم گرفتن از دانشجویان و معلمان و معترضانی که در سالگرد انقلاب سکوت نکردند و با بیانیه های تند و رادیکال تداوم انقلاب را نوید دادند، میترسد. از این رو دست به اخراج استادان و معلمان میزند. گفتند خودیهایمان را از حوزه می‌آوریم تا پست استادان و  معلمان اخراجی را پر کنند. میخواهند جای معلمان با شرف و یار غمخوار کودکان و زبان گویای معلمان را به کدام عنصر بد نام “خودی” بدهند؟ به آنهایی که به جسم و روح کودکان تجاوز میکنند و خرافه را جای علم مینشانند؟ دانش آموزان اینها را نمیخواهند و قبول نمیکنند. حالا سال ۵۹ نیست. مردم عوض شده‌اند. انقلاب، مردم را جسور و حکومت را عاجز کرده است. حالا مردم در میانه انقلابند و کوتاه  نمی‌آیند. جوانان و نوجوانانی که مقابل عکس “رهبر” انگشت وسط نشان میدهند و میگویند: “ایستاده‌ایم تا پایان،” را نمیتوان به خانه فرستاد.

حکومت نمیتواند خلاء کمبود معلم را پر کند. لایحۀ حجابش با دهن‌کجی زنان جسور پاسخ گرفته. پاسخ برنامۀ “پاکسازی” معلمان نیز باید مشت محکم و اعتراضی خانواده های دانش آموزان و معلمان معترض باشد. در هر مدرسه و اداره آموزش و پرورشی باید جمع شد و اعتراض کرد. اعتراض دانش‌آموزان و خانواده‌‌هایشان در مدرسه فرزانگان تهران الگویی برای همه مدارس دیگر است. حکومت در برابر ارادۀ شما توان ایستادگی ندارد.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *