آرمیتا، مهسایی دیگر؟ – سیما بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۵۴۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

طبق گزارش “هه نگاو” آرمیتا گراوند دختردانش آموز ۱۶ ساله ای است که مانند مهسا روز یکشنبه ۹ مهربه دلیل حجاب مورد ضرب و شتم مأموران قرار گرفته و به کما رفته است. در این حال پدر و مادرش را جلو دوربین آوردند تا بخیال خودشان ثابت کنند که مشکل حجاب نبوده، اما از شواهد موجود در ویدئوی مصاحبه اجباری پیداست که مادر تحت فشار است، میگوید: گفتند فشارش افتاده.

خبر به کما رفتن آرمیتا و همینطور اعتراف اجباری از پدر و مادر نگران او بازتاب رسانه ای گسترده ای پیدا کرده است. جمهوری اسلامی بی اعتبارتر و رسواتر از آن است که بتواند کمترین حقانیتی برای خود دست و پا کند، بخصوص در رابطه با حجاب و سرپیچیهای روز افزونی که مانند هشت پایی خشمگین حکومت و همۀ ارگانهایش را در خود پیچیده و دارد خرد میکند. اعتراف گیری و تهدید خانواده ها و تحت فشار گذاشتن آسیب دیدگان از طرف رژیم درمانده هم، شیوه ای آشنا برای همه است.

اوباشی که در متروها و پارکها و پاساژها با خشم و پرخاش به زنان و دختران بی حجاب حمله میکنند، همان حجاب بانانی هستند که استخدام شده اند تا جلوی بیحجابی را بگیرند. اینها هر روز که میگذرد ناتوانی بیشتری را در کنترل خیابانها تجربه میکنند وخودشان هم میدانند به آخر خط رسیده اند.

مردم به حق نگران آرمیتای جوانشان هستند. آیا تراژدی مهسا دارد تکرار میشود؟ اما جمهوری اسلامی بیشتر نگران است. نگران از اوجگیری بیش از پیش انقلاب! این کابوس حکومت است. رسانه هایشان میگویند آرمیتا بیهوش شده چون فشارش افت کرده! انتظار ندارند که باور کنیم به خاطر افت فشار خون اینهمه نیروی سرکوب را اطراف بیمارستان فجر مستقر کرده اند؟! و یا اینکه خبرنگار را از ترس درج خبر افت فشار خون یک جوان دستگیر می کنند.

خانوادۀ آرمیتا به شدت تحت کنترل است برای اینکه خبر رسانی نکنند. آنها اجازه ندارند فرزندشان را ببینند. اما همانطور که جهان برای پدر و مادر مهسا آغوش باز کرد، اکنون هم همۀ قلبها برای آرمیتا و پدر و مادرش در التهاب است. همۀ ما صدای آنها میشویم. به هر طریقی خبرهای مربوط به این جنایت را جهانی میکنیم. پدر و مادر آرمیتا تنها نیستند. آنها به ما قدرت میدهند و ما به آنها! درد مشترک و هدف مشترکمان ما را قویتر میکند. با قدرت و متشکل تر به میدان بیائیم و آرمیتاهایمان را نجات دهیم.

 

سردبیر این شماره:  سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *