کشتار در غزه، راه حل چیست؟ - سئوال از حمید تقوایی

کشتار در غزه، راه حل چیست؟ – سئوال از حمید تقوایی

مندرج در ژورنال شماره ۵۶۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

کیوان جاوید: کشتار در غزه! چرا این چرخه کشتار در فلسطین پایان نمی یابد؟

حمید تقوایی: بهانه و توجیه   کشتار وحشیانه مردم غزه، حمله وحشیانه ٧ اکتبر حماس به مردم اسرائیل است. و این اولین بار نیست که دولت اسرائیل به بهانه مقابله با تروریسم از فلسطینیان بی گناه قربانی میگیرد.

این تقابل خونبار، با عنوان عمومی “جنگ اعراب و اسرائیل”، از همان مقطع تشکیل دولت اسرائیل در سرزمین فلسطینیان آغاز شد و تا امروز همچنان ادامه دارد. ریشه و علت پایه ای این  چرخه کشتار و توحش در تحلیل نهائی محروم کردن نزدیک به ٢ میلیون مردم فلسطین ( که امروز به ١۴ میلیون رسیده است)  از سرزمین و خانه و کاشانه شان و آواره کردن آنها است. تا زمانی که این زخم کهنه التیام نیابد جنگ و تخاصم ادامه خواهد داشت.

کیوان جاوید: راه حل چیست؟

حمید تقوایی: در تحلیل نهائی راه حل این مساله، که به “طرح دو دولت” معروف است،  برسمیت شناسی دو دولت مستقل فلسطینی و اسرائیلی در جوار یکدیگر است. این راه حل رسما در سال ١٩٩٣ در مذاکرات  اسلو از جانب سازمان آزادیبخش فلسطین و دولت وقت اسرائیل پذیرفته شد. قرار بود مناظقی که اسرائیل بعد از جنگ شش روزه در سال ١٩۶٧  اشغال کرده بود، به فلسطینیان بازگردانده شود و دولت خودگردان فلسطینی در این مناطق تاسیس  بشود.  ولی این توافق از روی کاغذ فراتر نرفت. دولتهای بعدی اسرائیل نه تنها عملا اقدامی در این جهت انجام ندادند بلکه به شهرک سازی در مناطق اشغالی ادامه دادند. در سوی دیگر نیز نیروهای اسلامی که بعد از بقدرت رانده شدن خمینی  زمینه رشد پیدا کرده بودند، هدف خود را انهدام اسرائیل اعلام کردند. به این ترتیب مبارزه به حق مردم فلسطین برای پایان بخشیدن به آوارگی و بیخانمانی و بازگشت به سرزمینشان به یک تقابل تماما ارتجاعی، به یک جنگ حیدری- نعمتی، بین دو نیروی  مذهبی- فاشیستی تبدیل، و در واقع تحریف شد. در این تقابل نه مردم فلسطین و نه مردم اسرائیل هیچیک نمایندگی نمیشوند. هدف هر یک از طرفین این جنگ تثبیت قدرت و سلطه سیاسی خود به قیمت کشتار مردم بیگناه است و نه حل مساله مردم فلسطین و اسرائیل که میخواهند و میتوانند در دو کشور و جامعه مدنی و سکولار در کنار یکدیگر زندگی کنند.

این جنگ عملا رسیدن به راه حل دو دولت را موکول به محال میکند و نتانیاهو و  اسماعیل هنیه و کل نیروهای اسلامی صیهونیستی نیز همین را میخواهند. ازینرو نه تنها از جنبه انسانی، بلکه از لحاظ سیاسی نیز این جنگی تماما ضد انسانی و ارتجاعی است که باید فورا متوقف بشود. راه حل انسانی و واقعی مساله فلسطین نه با تداوم چنین جنگی، بلکه با عقب راندن و حاشیه ای کردن نیروهای تروریستی اسلامی و اسرائیلی نظیر حماس و دولت نتانیاهو ممکن است.

جنگ جاری ضرورت حل انسانی مساله فلسطین، تشکیل دولت مستقل، سکولار و مدنی فلسطینی در سرزمینهای اشغالی را بیش از پیش به امری مبرم و عاجل تبدیل میکند. این امر مستلزم به عقب راندن و حاشیه ای کردن نیروهای تروریستی اسلامی در منطقه و  نیروهای فاشیستی- مذهبی در اسرائیل است. این بعهده نیروهای آزادیخواه و چپ و سکولار در فلسطین و اسرائیل و در کل جهان است که علیه این نیروهای ارتجاعی بمیدان بیایند، و با شعار قطع فوری جنگ و محاکمه جنایتکاران جنگی از هر دو طرف، خواستار اقدامات فوری برای تحقق راه حل دو دولت بشوند.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *