آغاز فصل جدید اعتراضات کارگری - شهلا دانشفر

آغاز فصل جدید اعتراضات کارگری – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۵۷۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

اعتراضات گسترده کارگران رسمی این بخش تعیین‌کننده در صنعت نفت، این شاهرگ اقتصادی حکومت به تحرکات اعتراضی در نفت شدت داده و می‌رود که سراسری شود. این اعتراضات در فضای پر تلاطم جنبش کارگری اتفاقی مهم و تحول‌ساز است. امروز ۲۱ آبان کارگران رسمی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری و شرکت نفت فلات‌قاره منطقه سیری با ادامه تجمعاتشان پیگیر مطالباتشان شدند. بازنشستگان نفت نیز به اعتراضات پیوسته و امروز همراه با کارکنان رسمی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب در اعتراض به دست‌درازی به صندوق بازنشستگی نفت تجمع داشتند. در روز گذشته نیز بنا بر فراخوان قبلی در تهران، شاهین‌شهر و کرج تجمع کردند و در تهران اجتماع بزرگی بر پا شد و فریاد شعار”شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد” بر فضای خیابان طنین‌انداز گشت. شعاری که متحدکننده جمعیت میلیونی کارگران شاغل و بازنشسته و بخش‌های مختلف بازنشستگان است. بازنشستگان همچنین با فریاد “اتحاد، اتحاد، علیه فقر و فساد” ارتباط عمیق مبارزاتشان را با انقلاب زن زندگی آزادی با شعار “فقر، فساد، گرونی” میریم تا سرنگونی” بیان می‌کنند.

اتفاق مهم دیگر امروز تجمع و همایش سراسری بازنشستگان فولاد در تهران مقابل صندوق بازنشستگی فولاد با فراخوان قبلی علیه وضع بد معیشتی و چپاولگری‌های حکومت است. آنها با شعار “یک اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه ” رودررو با پلیس فریاد می‌زدند: “پلیس برو دزد را بگیر”. هم‌زمان بازنشستگان فولاد در اهواز و اصفهان تجمع داشتند و امروز یکشنبه‌های اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی در شهرهای مختلف بود.

همچنین کارگران گروه ملی فولاد اهواز این کانون داغ اعتراض کارگران دوباره به میدان آمده‌اند و دو روز که فریاد “ما کارگران فولاد علیه ظلم و بیداد می‌جنگیم، می‌جنگیم” دیوارهای این مجتمع بزرگ کارگری را به لرزه درآورده است. اعتراضی علیه دستمزدهای زیر خط فقر و اختلاس‌ها و تبعیض‌ها.

و بالاخره دور جدیدی از اعتراضات پرستاران آغاز شده و تجمعاتی اعتراضی در ارومیه، تهران، اراک و کاشان داشته‌اند. امروز پرستاران کاشان و آران و بیدگل مقابل ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تجمع کردند و شعار “پرستار داد بزن حقتو فریاد بزن” را سر دادند.

این ابعاد از تحرکات اعتراضی کارگری در متن شرایط پر تلاطم انقلابی جامعه نشانگر سیر پرشتاب جنبش کارگری به‌سوی اعتصابات و تجمعات سراسری است. حرکتی روبه‌جلو و بینان کن که برآمد قدرتمندتری از انقلاب زن زندگی آزادی را در چشم‌انداز قرار می‌دهد. به استقبالش برویم.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *