تفکیک جنسیتی کتاب‌های درسی - کیوان جاوید

تفکیک جنسیتی کتاب‌های درسی – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۵۷۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۲۱ آبان گفت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با رویکرد اجرای دستورات خامنه‌ای در ایران به اجرا گذاشته شده است. او گفت طبق این سند، کتب درسی باید متناسب با جنسیت دختران و پسران متفاوت شود.

آیا این سیاست جدیدی است که حکومت در مدارس در پیش گرفته است؟ آیا ما شاهد این خواهیم بود که اسلام در مدارس جایگاه برجسته تر و با ثبات تری پیدا کند؟ آیا این تغییرات در متون کتاب های درسی دانش آموزان تاثیر زیانبارتری بر جامعه خواهد داشت و باعث تعرض بیش از پیش مذهب و دین اسلام در میان دانش‌آموزان خواهد شد؟

نه چنین نخواهد شد. دانش آموزان دختر و پسر در مدارس ایران آموزش فرهنگ انسانی نمی‌بیینند، آنها فرهنگ مدرن و انسانی و پیشرو را در متون کتابهای درسی جمهوری اسلامی جستجو نمی‌کنند. وقتی سارینای نوجوان در یک ویدئو از برابری و فرهنگ مدرن و از آزادی و برابری صحبت میکرد همه عالم میدانستند که این مدرنیسم و انسان‌گرایی در تضاد کامل و بنیادی با آن اراجیفی است که رژیم در مدارس تبلیغ و ترویج کرده است. این به اصطلاح تعرض جدید رژیم که با دستورات مستقیم خامنه‌ای قرار است در مدارس اجرا شود فقط نتیجه شوک‌های پیش از مرگی است که یک رژیمِ در آستانه سرنگونی دچارش شده است.

آنچه که رژیم را دستپاچه‌تر و وحشت زده‌تر کرده است این واقعیت است که در جریان اعتراضات سراسری در ایران که از شهریور ماه سال قبل آغاز شد، دانشجویان و دانش‌آموزان در مدارس شهرهای مختلف ایران نقش برجسته‌ای داشتند. قدرت سازمانیابی و رویکرد به شدت انقلابی دانش‌آموزان، با آن روشن بینی سیاسی – فرهنگیِ شدیدا ضد مذهبی و ضد حکومتی، آن دلیل اصلی است که جمهوری اسلامی را وادار کرده خاکی بر سرش بریزد و بقول خودش دست به تعرض متقابل بزند. باید گفت در ایران ممکن نیست با هیچ تعرض سیاسی- فرهنگی، و با هیچ درجه‌ای از اعمال جنایت این حکومت را برای طولانی مدت سرپا نگهداشت. تعرض بعدی می‌تواند و باید با قدرت سازمانیابی و اتحاد سراسری بیشتری جمهوری اسلامی را سرنگون کند. مردم هر روز شمشیرهای این نبرد سرنوشت‌ساز را صیقل می دهند.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *