سهم مردم از دریا! - سینا پدرام

سهم مردم از دریا! – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۵۷۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

نایب‌رئیس سندیکای کنسروسازی ایران می‌گوید بالارفتن قیمت کنسرو ماهی‌تن باعث شده مصرف این کالای خوراکی به‌شدت پایین بیاید و به همین دلیل بسیاری از “کارخانه‌ها و برندهای تولید تن‌ماهی” تعطیل شده‌اند.

تورم، چاپ پول بدون پشتوانه، کسری بودجه شدید، سقوط “آزاد” ارزش ریال در مقابل دیگر ارزها و سقوط “آزاد” قدرت خرید مردم ترم‌های اقتصادی آشنایی است که ما هر روزه در ایران به آنها بر می‌خوریم. تورم و تحمیل “سفره کوچک” کارگری یک عامل اصلی به نام رژیم اسلامی دارد. دلایل پدیده‌هایی مانند کوچک‌تر شدن “سفره کوچک کارگری”، رشد فقر و ادامه فلاکت اقتصادی در ایران بدون درنظرگرفتن عامل حکومتی و وجود رژیم اسلامی بسیار ناقص و بی‌معنی است.

اما مبارزه با پدیده فقر شاید بشود گفت که جهانی است و در جهان سرمایه‌داری از یک مکانیسم تبعیت می‌کند. مطالبه و مبارزه برای افزایش دستمزدها برای شاغلین و حقوق مکفی برای بیکاران از اولین گام‌ها برای خنثی‌کردن تأثیر تورم و گرانی در زندگی میلیون‌ها شهروند است. ناگفته پیداست که مبارزه نیاز به تشکل و اتحاد دارد و مبارزه برای بالابردن دستمزدها نیاز به تشکل‌های صنفی و اجتماعی که این مطالبه را بتوانند متحقق کند.

ثبات اقتصادی، نیاز به ثبات سیاسی دارد. خود این پدیده با ادامه حیات رژیم اسلامی قابل حصول نیست؛ اما مهم‌تر اینکه رفاه اقتصادی نیاز به سیستم سیاسی دارد که مدافع حقوق اکثریت مردم ایران باشد. حکومت انسانی، سوسیالیستی که بر اساس منفعت انسان و تحت نظارت شوراهای کارگری و مردمی اداره شود جواب این وضعیت نابسامان است.

در صدسال معاصر در ایران چه در دوره پهلوی و چه در رژیم اسلامی به درجات مختلف ما شاهد عروج و رشد سیستم سرمایه‌داری در ایران بوده‌ایم. به‌عنوان یک مشاهده رشد فقر، دستمزدهای پایین، رژیم‌های سیاسی سرکوبگر و در یک‌کلام دیکتاتوری سیاسی و اقتصادی بخش نهادینه شده سیستم سرمایه‌داری در ایران را تشکیل می‌دهد و ازاین‌رو سیستم سرمایه‌داری در ایران امتحان خود را پس داده و به‌قول‌معروف “رفوزه” شده است.

“نظم کهن” چیزی جز فلاکت بیشتر برای بشریت ندارد. سعادت و رفاه مردم ایران در گرو سرنگونی رژیم اسلامی و در ادامه برقراری حکومتی است که منفعت انسان بر لوح آن نوشته باشد. مردم نیاز به “نظم آینده” دارند.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *