بودجه ۱۴۰۳ و تأثیرات آن بر زندگی مردم - سینا پدرام

بودجه ۱۴۰۳ و تأثیرات آن بر زندگی مردم – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۵۸۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

به گزارش خبرگزاری‌ها در ایران، متن کامل بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد.

بررسی‌های مختلف اولیه این لایحه نشان می‌دهد که بودجه سال آینده نیز تکرار بودجه‌های سابق است و تقریباً بی‌هیچ کم‌وکاستی اولویت بودجه سال آینده نیز نیروهای مسلح و سرکوب رژیم قرار داده شده است.

طبق بند ب تبصره ۴، “رابطه مالی دولت و نفت”، دولت موظف است که مبلغ ۱۳۴ هزار میلیارد تومان که معادل یک‌سوم کل بودجه سال آینده است برای “تقویت بنیه نظامی” کشور به ستاد کل نیروهای مسلح پرداخت کند.

درعین‌حال وزارت نفت موظف شده است که در صورت عدم پرداخت بودجه تعیین شده به سپاه، نفت خام و میعانات نفتی را به سپاه که در بودجه از آنان به‌عنوان “اشخاص حقوقی” یاد شده است، برای فروش تحویل دهد.

در مقابل و اساسی‌تر از همه، با بالابردن ۵۰ درصدی مالیات‌ها در بودجه سال آینده، دولت رئیسی در صدد چپاول هر چه بیشتر درآمدهای مردمی است که تورم افسارگسیخته گلوی آنان را هرچه بیشتر فشرده است.

افزایش مالیات‌ها در اصل برای کسری بودجه هنگفت دولت تنظیم شده است. کسری‌ای که عمدتاً به عدم تحقق درآمدهای نفتی نسبت داده می‌شود. امسال نیز درآمدهای دولت ۳۰ درصد کمتر از رقم پیش‌بینی‌شده در قانون بودجه بوده است.

در لایحه بودجه افزایش حقوق کارمندان ۱۸ درصد قرار داده شده است که باتوجه‌به بالارفتن نرخ مالیات‌ها و تورم حداقل ۴۰ درصدی، بار دیگر قدرت خرید مردم را هرچه بیشتر تقلیل داده و میلیون‌ها شهروند را هر چه بیشتر به قعر فقر خواهد کشاند. مردمی که حقوق واقعی و فعلی‌شان چندین بار از خط فقر پایین‌تر است.

دزدی از جیب کارگران و بازنشستگان و دانشجویان هدف اصلی بودجه دولت در سال آینده است. چه آنجایی که درآمدهای غیرنفتی از طریق مالیات افزایش پیدا کرده است و چه آنجا که افزایش حقوق کارگران، کارمندان و بازنشستگان بدون درنظرگرفتن درصد واقعی تورم تعیین شده است، هدف این بودجه نه تأمین نیازهای شهروندان که بیشتر تضمین درآمدهای میلیاردی آیت‌الله‌ها و دزدسالاران حکومتی است.

دولت رئیسی مانند باقی دولت‌های رژیم اسلامی به معنای واقعی، رژیم اشغالگری است که با هر لایحه بودجه خود نشان می‌دهند که قصدشان چیزی جز چپاول ثروت و دارایی مردم نیست.

تنها انقلاب اجتماعی و سرنگونی رژیم می‌تواند این دور باطل را بشکند و نقطه پایانی بر این ستم‌ها و تبعیضات بگذارد.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *