محاکمات مربوط به تروریسم در فرانسه - جلیل جلیلی

محاکمات مربوط به تروریسم در فرانسه – جلیل جلیلی

مندرج در ژورنال شماره ۵۸۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادگاه قتل ساموئل پتی که سه سال پیش به دست یک مهاجر ۱۸ سالۀ اسلامیست در حومۀ پاریس سربریده شد، صبح روز دوشنبه ۲۷ نوامبر در پاریس آغاز شد. شش دانش‌آموز به اتهام دست‌داشتن در قتل این معلم تاریخ در پشت درهای بسته محاکمه می‌شوند.

دررابطه‌با این حادثه و این محاکمه و حوادث و محاکماتی ازاین‌دست بسیار می‌توان حرف زد. ولی یکی از این نکات که شاید ذهن خیلی‌ها را به خود مشغول کند، می‌تواند این باشد که چرا در جامعه فرانسه که یک جامعه سکولار است، چنین جنایت‌هایی اتفاق می‌افتد؟ آیا در جامعه‌ای که سابقه یک انقلاب کبیر را دارد و بسیاری از قوانینش از آن انقلاب نشئت‌گرفته است، در کشوری که بیش از دویست سال است قوانینش متکی است بر جدایی دین از دولت و نهادهای آموزشی، آزادی اندیشه و بیان و آزادی شهروندان در باور یا عدم باور به دین، نباید انتظار داشت که کودکان به ارتکاب جنایت کشیده نشوند؟ نباید انتظار داشت که انتقاد از یک دین یا یک باور به جنایاتی چون بریده شدن سر یک معلم یا کشتار کارکنان روزنامه شارلی ابدو منجر نشود؟

این می‌تواند، از یک زاویه، انتظاری کاملاً بجا باشد. ولی در فرانسه و دیگر کشورهایی که به دست مشتی سرمایه‌دار و حکومت‌های سرمایه‌داری اداره می‌شوند، سرمایه‌دارانی که جامعه را بر اساس انواع تبعیض و نابرابری اداره می‌کنند، شهروندان را در ناامنی اقتصادی و اجتماعی نگه می‌دارند و با آنها نه به‌عنوان انسان‌های متساوی‌الحقوق بلکه به‌عنوان خارجی و داخلی، وابستگان به این یا آن دین، وابستگان به این یا آن نژاد، ملیت و زبان برخورد می‌کنند و از طرف دیگر به‌خاطر منافع اقتصادی‌شان با حکومت‌ها و دارودسته‌های فاشیست اسلامی روابط حسنه برقرار می‌کنند و به اسلام سیاسی میدان می‌دهند، چنین انتظاری می‌تواند نابجا هم محسوب شود.

در چنین جوامعی است که تنفر مذهبی، ملی و نژادی زمینه رشد پیدا می‌کند و باندهای مذهبی و فاشیستی هم دست به سربازگیری می‌زنند. راه‌حل بنیادی پایان‌دادن به این‌چنین خشونت‌های اجتماعی پایان‌دادن به فقر و هر نوع تبعیض در این کشور و دیگر کشورهای جهان است. ولی یک اقدام مؤثر برای محفوظ داشتن فرانسه از گسترش تروریسم اسلامی می‌تواند ممنوع کردن فعالیت‌های جریانات تروریست اسلامی در این کشور و قطع روابط دیپلماتیک با حکومتهای اسلامی و تروریست و مشخصاً قطع کامل ارتباط با جمهوری اسلامی باشد.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *