سه جزیره و جمهوری اسلامی - جلیل جلیلی

سه جزیره و جمهوری اسلامی – جلیل جلیلی

مندرج در ژورنال شماره ۶۱۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

این روزها بار دیگر مناقشه بر سر حاکمیت بر جزایر تنب کوچک و تنب بزرگ و ابوموسی بین حاکمین اسلامی ایران و امارات متحده بالا گرفته و یک‌سری مناقشات بین‌المللی را هم دامن زده است. در جریان نشست مشترک روسیه و کشورهای عربی که در روز چهارشنبه ۲۹ آذر در مراکش برگزار شد، بیانیه‌ای صادر شد که در بخشی از آن ارجاع موضوع این جزایر به دیوان بین‌المللی لاهه مطرح شده است.

مستقل از اینکه تاریخ این دعواها از کی شروع شده و آینده این جزایر به کجا خواهد انجامید، امروز جمهوری اسلامی مطرح‌شدن مجدد این مسئله را غنیمت می‌شمارد و تلاش می‌کند از آن به‌عنوان وسیله‌ای برای تحریک ناسیونالیسم ایرانی استفاده کند و فرصتی بخرد برای سروسامان دادن به صفوف ازهم‌پاشیده خود. علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه حکومت اسلامی به حمایت دوباره روسیه از امارات در قبال مناقشه جزایر سه‌گانه واکنش نشان می‌دهند و ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، جزایر سه‌گانه را به طور ″ابدی‶ متعلق به ایران قلمداد و ادعاهای مندرج در بیانیه مراکش را به منزله ″اقدام علیه تمامیت ارضی ایران‶ اعلام می‌کند. این موضع‌گیری‌های مقامات جمهوری اسلامی دهان ناسیونالیسم ایرانی را هم آب می‌اندازد.

ولی مسائل امروز جامعه ایران را و مسائل مورد مناقشه بین دولت‌های منطقه در جهان امروز را نه با مراجعه به قرن‌های گذشته و تاریخ کهن و ارزش‌های پوسیده، بلکه تنها با درنظرگرفتن اوضاع و شرایط امروز و معیارها و ارزش‌های امروز می‌توان حل‌وفصل کرد. تا آنجا که به مناقشه بر سر جزایر نامبرده برمی‌گردد، منطقی‌ترین راه همانا می‌تواند ارجاع این مسئله به دیوان بین‌المللی لاهه باشد. ولی تا آنجا که به رابطه جمهوری اسلامی با ۸۵ میلیون مردم ساکن ایران مربوط است، مردم ایران این حکومت را نماینده خود نمی‌دانند. این حکومت زندگی مردم را به تباهی کشیده، آرزو بر دل‌ها گذاشته، هر جا که توانسته دزدیده و منابع طبیعی را به توبره کشیده، جنگل‌ها و مراتع را نابود کرده و رودخانه‌ها و دریاچه‌ها را خشک کرده و حتی از فروش همین جزایر صحبت به میان آورده است. این حکومت با هیچ ترفندی امکان و شانس بقا ندارد. امروز مردم ایران برخاسته‌اند تا به عمر این حکومت پایان دهند. آنها سرنگونی جمهوری اسلامی را به مناقشات و بده‌بستان‌های این حکومت با دولت‌های منطقه و جهان گره نخواهند زد.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *