تعیین دستمزد حق کارگران است - یاشار سهندی

تعیین دستمزد حق کارگران است – یاشار سهندی

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

کمیته دستمزد شورای‌عالی کار جمهوری اسلامی جلسه دیگری در ۲ بهمن برگزار کرد و در آن حاضران تو سروکله هم زدند که چگونه و به چه میزان می‌توان مصیبت بیشتری را بر سرکارگر آوار کرد. جلسه قبلی نشست نمایندگان استثمارگران به این ختم شده بود که طرح “مزد منطقه‌ای” را فعلاً کنار بگذارند، چون نمایندگان کارگری جمهوری اسلامی که چیزی نیستند جز ابزار جاسوسی و سرکوب کارگر، دیگران را قانع کرده بودند که الان وقتش نیست. به قول یکی از ایشان: “بحث مزد منطقه‌ای، زیرساخت‌های موردنیاز می‌طلبد و نیازمند یک‌سری پیش‌شرط‌هاست، این شرایط در حال حاضر فراهم نیست” و این به زبان بشری یعنی این کار اعتراضات کارگری را شدت می‌بخشد. دوباره اما بحث مزد منطقه‌ای مطرح شده و این بار پشت “مسکن منطقه‌ای”.

حق مسکن در فیش‌های حقوقی سال جاری نهصد هزار تومان است. با این پول شاید بشود یک‌دست کله و پاچه خرید؛ اما هزینه هیچ مسکنی را تضمین نمی‌کند، مگر کارتن خوابی یا گورخوابی. حال می‌خواهند همین پایه را نسبت به شهرهای متفاوت کمتر و اگر خدا بخواهد شاید بیشتر کنند. به اذعان مزدوران که به اسم کارگر در این شورای کذایی حضور دارند، این طرح‌ها مقدمه‌ای است که نهایتاً طرح مزد منطقه‌ای را جاری کنند. بهر حال قرار است در جلسه بعدی در این مورد به نتیجه برسند. خدا رحم کند!

وقتی یک عده آدمی که شکمشان سیر است و با اتکا بر سرکوب بی‌رحمانه دست به هر جنایتی می‌زنند که بر سریر قدرت بمانند، اصلاً نباید تعجب کرد که وقتی دور هم جمع می‌شوند تا در مورد معیشت مردمی که صبح تا شب کار می‌کنند “تصمیم‌سازی” و “سیاست‌گذاری” کنند، نتیجه آن جز بدبختی چیز دیگری باشد. در جمهوری اسلامی همه راه‌ها به مصیبت ختم می‌شود.

نیروی کار، کالایی است که کارگر عرضه می‌کند. طبق عرف و قوانین سرمایه‌داری این حق فروشنده است که چندوچون فروش کالای خود را تعیین کند. اما در مورد این کالای خاص، دولت‌ها در حمایت از سرمایه‌داران و به ضرب سرکوب، زندان، شکنجه و اعدام قیمت این کالا را در تشکیلات کذایی خود تعیین می‌کنند. جنبش کارگری اما سکوت نکرده و توکلش هم به خدا هم نیست، بلکه در تلاش بوده است که با اعتراض و اتحاد، خود میزان دستمزد را تعیین کند و این مبارزه می‌تواند گسترش و وسعت یابد، چرا که مسئله معیشت بیش‌ازپیش به موضوع حیاتی ۹۹ درصد جامعه تبدیل شده است.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *