کارگران گروه ملی فولاد اهواز: نه تهدید، نه زندان، دیگر اثر ندارد - شهلا دانشفر

کارگران گروه ملی فولاد اهواز: نه تهدید، نه زندان، دیگر اثر ندارد – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۶۶۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

دوم اسفند دومین روز اعتصاب کارگران تمامی بخش‌های کارگران گروه ملی فولاد اهواز در اعتراض به تعلیق از کار شماری از همکارانشان و اجرای ناقص طرح طبقه‌بندی مشاغل بود. کارگران تعلیقی مقابل شرکت چادر زده و در تحصن هستند. کارگران شرکت با اعلام اینکه اخراج خط‌قرمز آنهاست و با فریاد “نه تهدید، نه زندانی، دیگر اثر ندارد” ایستاده و پیگیر مطالباتشان هستند. روز گذشته آنها با شعار “کارگر می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد” از شرکت تا ابتدای جاده خرمشهر راهپیمایی کردند. فولاد اهواز نقش مهمی در تولید مواد اولیه در قطعه‌سازی، ماشین‌سازی، ساختمان‌سازی و نفت و به‌ویژه تأمین قطعات استراتژیک نظامی برای سپاه دارد. الیگارشی قدرتمند فولاد ایران و سپاه مشترکاً مالکیت آن را در چنگ دارند و بارها بین دستگاه‌ها و اشخاص حکومتی دست‌به‌دست شده است. یک خواست کارگران برکناری مدیریت مافیایی شرکت است. کارگران اعلام کرده‌اند اگر همکارانشان به کار باز نگردند و مطالباتشان پاسخ نگیرد، دوباره به خیابان خواهند آمد.

اعتراضات قدرتمند کارگران فولاد اهواز بازتاب وسیعی در جامعه داشته و صدایش جهانی شده است. بخش انترناسیونال اتحادیه سندیکای سولیدر فرانسه؛ با بیش از صد اتحادیه و سندیکای کارگری از اروپا و آسیا گزارش مبسوطی از اعتراضات این کارگران منتشر کرده و با اشاره به محرومیت کارگران از حقوق پایه‌ای تشکل و اعتصاب بر حمایت وسیع بین‌المللی از این کارگران تأکید نموده است. در بخشی از آن چنین آمده: “خلف وعده کارفرما یعنی مدیریت بانک ملی در انجام تعهدات، خشم کارگران معترض را چنان برانگیخت که بنا بر تصمیم جمعی با رأی اکثریت کارگران مانند اعتصاب‌های سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ اعتراض را به تمام خیابان‌های اهواز کشاندند. حمایت گسترده مردم اهواز از اعتراض خیابانی کارگران و همدلی وسیع در دیگر مراکز صنعتی در سراسر ایران منجر به عقب‌نشینی در مقابل قسمتی از مطالبات کارگران شد؛ اما پرونده‌سازی امنیتی رژیم ایران با هدف پیشگیری از تسری اعتراضات فولاد به صنایع دیگر رخ‌داده است. این کارگران نسبت به پایین‌بودن سطح دستمزد و همچنین عدم تبدیل وضعیت شغلی هزار نفر از کارگران شرکت پیمانکاری شفق راهیان به حالت قراردادی، معترض‌اند و تهدیدات امنیتی علیه آنها خطری جدی است.”

جلب حمایت مردمی و جنبش کارگری، بازتاب جهانی اعتراضات و جلب همبستگی جهانی، اتکا به مجمع‌عمومی و تصمیم‌گیری جمعی و اعتراضاتی چنین قدرتمند نشانگر جایگاه مهم اعتراضات کارگران فولاد اهواز است. از اعتراضات آنها حمایت کنیم و از درس‌هایش بیاموزیم.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *