پرستار داد بزن، حقتو فریاد بزن! - شهلا دانشفر

پرستار داد بزن، حقتو فریاد بزن! – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۶۷۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

این شعار پرستاران در تجمعات اعتراضی‌شان علیه وضع بد معیشتی، فشارهای سنگین کاری و بی‌پاسخ ماندن مطالباتشان است. اعتراضات پرستاران در یک سال اخیر گسترده‌تر شده و اکنون به‌صورت هر روزه ادامه دارد. در یک ماه اخیر پرستاران در ده شهر رفسنجان، شیراز، بوشهر، کهنوج، مشهد، اهواز، شیراز، یزد، کرمانشاه و قم تجمعات اعتراضی داشته‌اند و هر روز بر شمار شرکت‌کنندگان در تجمعات افزوده می‌شود.

روز ۲۸ بهمن اعتراضات پرستاران در شکلی سراسری در چندین شهر صورت گرفت. پرستاران در شیراز چندین تجمع داشته‌اند. در نوزده اسفند پرستاران و کادر درمانی تمام بیمارستان‌ها در این شهر به خیابان آمده و با خواست استعفای مسئولین فریاد شعارهایشان بر فضای خیابان طنین انداخت. در ۲۰ اسفند در کهنوج پرستاران در بیمارستان ۱۲ فروردین به نشانه اعتراض دست به استعفای دسته‌جمعی زدند. پرستاران در تجمعاتشان با شعار “اعتراض، اعتراض تبدیل میشه به اعتصاب” اولتیماتوم به اعتصاب سراسری داده‌اند.

یک اعتراض پرستاران به فشار سنگین کاری و وضع اسفناک بیمارستان‌هاست. طبق برآوردی دولتی هم اکنون به‌صورت عاجل به حداقل ۱۰۰ هزار پرستار نیاز است. بگذریم که سالانه ۶۰۰۰ پرستار بازنشسته می‌شوند و استخدامی هم در کار نیست. طبق آمار دولتی نسبت پرستار به‌ازای هر هزار نفر ۱,۵ نفر است و گزارشات از مرگ بیماران به دلیل “کمبود پرستار” خبر می‌دهند. این آمار و ارقام از فاجعه‌ای انسانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خبر می‌دهد.

پرستاران قهرمانان جنگ با کرونا و حکومت کرونایی زیر فشار طاقت‌فرسای کاری و اضافه‌کاری‌های اجباری که بعضاً به دویست ساعت می‌رسد، له می‌شوند. اضافه‌کاری ای که مزدی هم برایش پرداخت نمی‌شود. بسیاری از پرستاران به‌خاطر شرایط وحشتناک کاری ناگزیر به ترک کار شده‌اند. مزد ماهانه پرستاران بین ده تا سیزده میلیون تومان یعنی یک‌سوم نرخ سبد هزینه معیشتی اعلام شده حکومتی است. در برابر چنین شرایطی است که پرستاران به عصیان درآمده‌اند. پرستاران با فریاد “مسئول ما خوابیده، گناه بیمار چیه؟” صدای اعتراض کل جامعه هستند.

اعتراضات پرستاران در کنار تجمعات هر روزه بازنشستگان و اعتراضات در میان بخش‌های مختلف کارگری و کل جامعه علیه فقر و بی‌تامینی فضای به‌شدت ملتهب جامعه را به نمایش می‌گذارد. اعتراضاتی که با فریاد “اتحاد اتحاد علیه فقر فساد” در تداوم انقلاب زن زندگی آزادی قرار دارند. خواست‌های پرستاران مستقیماً به استاندارد درمان و بهداشت در سطح جامعه مربوط است و باید وسیعاً از این خواست‌ها و اعتراضات آنها حمایت کرد.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *